Effectieve persberichten schrijven

logo

Als je op een redactie van een krant, tijdschrift of publiekswebsite zit, vliegen de persberichten je om de oren. Aan de lopende band komen ze via de mail binnen en de meeste ervan worden binnen een paar seconden weggeklikt. Een journalist heeft nu eenmaal de luxe dat hij kan kiezen. Voldoen berichten niet aan de eisen, zijn ze te duidelijk commercieel, te lang, niet doelgroepgericht, te onduidelijk, te eenzijdig: weg ermee. In al die persberichten zit enorm veel energie en het is doodzonde dat zo weinig van die berichten de pers ook daadwerkelijk bereiken.

Vaak gaat het fout, doordat de schrijver te weinig weet van journalistiek om te kunnen zien waar een journalist wel of niet iets mee kan. Vaak gaat het ook fout, doordat de afzender van het persbericht veel te graag en veel te duidelijk reclame voor zichzelf maakt. Of doordat het bericht te lang is en te rommelig is opgebouwd, waardoor hij om te veel concentratie (en dus tijd) vraagt. Een persbericht is niet zomaar eventjes geschreven; het vraagt om een weloverwogen aanpak, een lezers- en nieuwsgerichte inhoud en natuurlijk grote schrijfvaardigheid.

Kneepjes van het vak
In deze training leer je de belangrijkste principes van een persbericht: wanneer is hij bruikbaar en wanneer niet? Hoe lang mag hij zijn, hoe bouw je het bericht op, hoe zorg je dat het oprolbaar is en dat de afzender niet al te expliciet in beeld is? Hoe zit het met de 5 W’s en het Hoe en waar zet je die? Op welke manier? Hoe maak je een persbericht geschikt voor een bepaalde doelgroep? Allemaal vragen die aan bod komen. Na deze training ken je aardig de kneepjes van het vak en maak je effectieve persberichten.

We werken met teksten uit en voor de eigen organisatie, zodat het resultaat direct merkbaar is!

NB: Als tekstschrijver heb ik veel ervaring met  schrijven en analyseren van persberichten en daarnaast weet ik als ervaren journalist en docent journalistiek hoe journalisten over het algemeen denken en werken.

Beginnen wanneer je wilt!